Ismi Syawal



Salam sume,

Malam tadi aku tengok movie My Name Is Khan, setelah agak lame dalam hard disk, baru malam tadi sempat tengok (konon2nye busy cam YB la). Movie’s duration is about 2 hrs 34 mnts dan 49 secs. Memang agak lame, standardlah cite Hindustan memang camtu, tapi disebabkan plot cite yang sentiase berkembang dan menarik, so aku nak gi toilet pon susah.

Cite ni mengisahkan Rizvan Khan (Shah Rukh Khan) yang ade penyakit autisism sejak lahir lagi. Dia idup ngan mak dia dan adik laki dia kat 1 kampung kat India yang menyaksikan pertumpahan darah antara orang-orang Muslim dan penganut Hindu (kisah ni kalau korang alert, memang benar2 terjadi). Apabila besar, Khan merantau ke Amerika untuk hidup ngan adik dia yang terus bekerja kat sana setelah kematian mak dia.

Kat sane dia berjumpa ngan janda, Mandira (Kajol) yang mempunyai salun rambut dan mempunyai seorang anak laki, Sameer hasil perkahwinan yang lepas. Selepas beberapa ketika, diorang akhirnya berkahwin walaupun ditentang adik laki Khan disebabkan Mandira yang beragama Hindu sedangkan Khan seorang Islam.

Part yang paling best dalam cite ni, berkembang setelah peristiwa 9/11. Dalam filem ni diceritakan sentimen anti-Islam yang berlaku setelah peristiwa tu, antaranya kedai2 Muslim di Amerika dirosakkan, pemakaian tudung menjadi isu dan kemuncaknya, Sameer dibunuh disebabkan berbinkan ‘Khan’. Disebabkan peristiwa tu Mandira menghalau Khan, dan apabila Khan bertanyakan “when should I come back?”, Mandira jawab “tell Mr. President, my name is Khan and I’m not a terrorist”. Kat situ bermulanya journey Khan untuk mengungkapkan kata2 tersebut semata2 demi bini dia dan Sameer yang mati dibunuh.

Bagi aku, movie ni antara karya terbaik pernah aku tengok, respek dengan cara Karan Johar memutarkan semua isu yang berkaitan dengan anti-Islam dalam cite ni. Untuk makluman korang, hampir sume isu tak terlepas, dari pergaduhan Muslim-Hindu kat India, persepsi buruk tentang Islam kat Amerika, keganasan Israel kat Palestin etc2.

So ni antara beberapa babak yang menarik bagi aku:

  • Dalam perjalanan di highway Khan bertemu Imran dan Sajida, then bas stop kat untuk rehat dan minum2 (kalau sini cam R&R tu la). Bile Khan cakap nak solat, Imran cakap “u should pray depending upon the place and people around” disebabkan tempat tu yang xde kemudahan solat dan dipenuhi mat2 saleh. Tapi Khan jawab “it should depend only on your belief”
  • Akhirnya dia dapat jumpe Presiden, dan cakap “my name is Khan and I’m not a terrorist”

Tapi dalam ni ade beberapa isu yang aku kurang kenan, mungkin disebabkan cite ni yang agak liberal or mungkin aku yang agak konvensional, antaranya:

  • Khan (Islam) kawen ngan Mandira (Hindu), even Hindu bukan agama langit, jadi halal ke hubungan kelamin diorang?
  • Dalam 1 babak, Khan masuk ke gereja dan letakkan gambar Sameer kat depan, then sume ahli gereja doakan Sameer ramai2, boleh ke ek?

So pape pon muvi ni memang best, menarik, padat ngan isi dan yang paling penting, takde 1 babak pon menari guling2 kat taman cam cite Hindustan yang lain ha3.

Penulis : abcdef ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Ismi Syawal ini dipublish oleh abcdef pada hari Wednesday, April 28, 2010. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 6 komentar: di postingan Ismi Syawal
 

6 Penggossip Liar:

reen said... | April 28, 2010 at 2:57 PM

my name is nurin..an im not a terrorist

abcdef said... | April 28, 2010 at 3:01 PM

u're nurin n u're very ribena kah8

reen said... | April 28, 2010 at 3:09 PM

ooppss....sory..i dont understand wut r u talking about..hahaha

abcdef said... | April 28, 2010 at 3:36 PM

kanak2 ribena ha8

annie said... | April 28, 2010 at 7:40 PM

pas muvi ni kua,memasing nk introduce name diorang ek...
cam best je cite die (mengikut apa yg ko cite kat cni la)
pas la kat org, kalu bulehla..hehee

abcdef said... | April 29, 2010 at 11:42 AM

Bole, aku bg link ni, ko donlod eh...tp aku cdgkan donlod pas 2mei, sbb tenet msh slow sbb tm msh repair kabel bwh laut diorg...ni aku bg link, ko kene donlod sume part

http://www.mediafire.com/?nfjhmzzzgjn

http://www.mediafire.com/?zqdq52lkmqw

http://www.mediafire.com/?ygmg0joj3qz

http://www.mediafire.com/?wzz1iyme2yn